to my guests

There you are.

I'm a performer and a writer. I love the sound of a happy audience

Why not scroll your mouse & take a look around?

Contact

bio

In 1990 ben ik afgestudeerd aan de toneelacademie te Maastricht, waarna een aantal tropenjaren volgde: schrijven, spelen, componeren, lesgeven en regisseren.

In een poging een keuze te maken in al deze activiteiten, besloot ik in 1998 deel te nemen aan Cameretten. Ik won, tot mijn grote verassing, de publieks- en de persoonlijkheidsprijs en daarmee startte mijn carrière in de theaters. Schrijven, componeren, humor en acteren; nu kon ik een aantal van mijn liefdes combineren. Vier theatersolo’s volgden, waarbij ik volgens mij geen enkel klein en middelgroot theater in Nederland heb overgeslagen.

Mijn werk voor het bedrijfsleven bleek gelukkig goed te samen te gaan met het werken in het theater; je blijft scherp door het leveren van maatwerk. Bovendien leer je veel van de wereld als je je moet verdiepen in bijvoorbeeld tandartsen, urologen, juristen of gemeenteraadsleden.

Of er nog meer theatersolo’s zullen volgen, weet ik niet. Ik geniet op dit moment erg van het spelen in producties samen met anderen.

what people say

  • Jacqueline Kerkhof verstaat de kunst om te luisteren en de door de opdrachtgever gewenste boodschap op een zeer humoristische, maar opbouwend kritische wijze te brengen. Zij heeft in haar bijdrage aan onze congressen een creatieve balans laten zien die iedereen doet opletten, maar niemand schoffeert. Jacqueline heeft een zeer flexibele instelling en is een prettige persoonlijkheid om mee te werken.

    — Paul Rutte, innovatiemanager, sector Geo-data en innovatie, provincie Noord Holland

  • Met Jacqueline als dagvoorzitter, weet je zeker dat je congres slaagt. To-the-point, lef, enthousiast, geïnteresseerd, pienter en prettig gestoord in haar vertolking van een Vlaamse of Duitse hotemetoot zijn kernwoorden.

    — Erna Jansen - congresorganisator Acquire Publishing bv

  • Werken met Jacqueline is een feestje. Ze was voor het derde jaar op rij onze dagvoorzitter en heeft daarbij steeds een ander -zeer overtuigend- type neergezet.
    Ze weet feilloos vragen samen te vatten bij een discussie en sprekers bij de tijd te houden. Dit alles met een flinke dosis humor die door de hele zaal werd opgepakt.

    — Daniëlle van den Oetelaar, communicatieadviseur Attero

  • De samenwerking met Jacqueline staat voor mij in het teken van een unieke combinatie van; helderheid, humor, theatraal instinct en strengheid.
    Voor mij is deze mix van kwaliteiten stimulerend en zeer inspirerend.
    Zij stuurt mij bij en duwt mij op het juiste moment een beetje verder in en doet dit zowel als gesprekspartner als wanneer ze op het toneel staat.

    — Jan van Opstal, choreograaf

  • Het werken met Jacqueline is een mooie mix van vrolijk en stevig doorwerken. Altijd bereid om het onderste uit de kan te halen, en altijd met een lach.

    — Sybrand van der Werf, regisseur

  • Het samenwerken met Jacqueline Kerkhof is nauwelijks werken te noemen.
    Haar creatieve geest, haar theatrale spirit, haar originele muzikaliteit geven zoveel energie en inspiratie dat je eerder kunt spreken van samen feesten.
    Mij kun je er bij nacht en ontij voor wakker maken.

    — Kiek Wishaupt, regisseur

  • Hier staat een podiumbeest dat het publiek onmiddellijk naar haar hand zet. Ze is verassend expressief, gebruikt de ruimte uitstekend en geeft blijk van veel lef door de hele zaal te betrekken. Onbetwist hoogtepunt is de ode aan de mossel, zelden is de vrouwelijke seksualiteit smakelijker verwoord.

    — De jury van Cameretten

  • Jacqueline Kerkhof kent het klappen van de zweep. Als volleerd cabaretière weet ze uit ervaring hoever ze te ver kan gaan. En het publiek eet uit haar hand.

    — Jos Prop, recensent van Dagblad De Limburger (over Midzomernachtsdroom)

  • Jacqueline heeft als 90 jarige Veronica Groutars op een onnavolgbare humoristische wijze de jaarvergadering van de eveneens 90 jarige VLG verfraaid, waardoor alle sprekers extra aandacht kregen. Het is plezierig samenwerken met Jaqcueline, door haar ervaring weet ze in korte tijd een passende rol neer te zetten.

    — Petro Hermans, communicatiemedewerker gemeente Maastricht

solo's & theater

Ik heb tien jaar met mijn eigen solovoorstellingen door het land gereisd, iedere stad met een theater voelt als een klein beetje thuiskomen. Als je een voorstelling vaker speelt, in steeds andere omstandigheden, leer je veel over jezelf als performer. Het materiaal is hetzelfde, maar het publiek nooit; dat maakt een live performance zo bijzonder.  

see all my projects

e.t.c.

Radio en Tv presentaties voor L1 Limburg, lesgeven, communicatietrainingen, commercials voor radio en tv, gastrol in o.a. Flikken Maastricht, voice-overs inspreken, muziek componeren, schrijven, improvisatie, dansen, druk, druk, druk…

nu

Na het succes van de bijzondere, theatrale audio-voorstelling 'Vooruit naar buiten' voor de Domeinen in Sittard in augustus 2017, ben ik me verder gaan toeleggen op het schrijven van voorstellingen. In samenwerking met documentaire-maker Lubert Priems van stichting Laudio, heb ik voor de Amerikaanse begraafplaats in Margraten vier audio-tours geschreven en geregisseerd. Voor festival MoMent in Tongeren, heb ik in augustus  2018 de voorstelling de Tijdrover geschreven en geregisseerd. In het gerechtsgebouw in Tongeren kon je drie tours bezoeken: die van de volksjury, de rechters, of die van de dader. Voor die voorstelling hebben we o.a. met Sien Eggers en Matteo Simoni gewerkt. Op 10 en 11 augustus 2019 zullen ze nog eens te zien zijn. Ik heb 'Mia' geschreven: een theatrale vertaling van een wetenschappelijk onderzoek naar het spreken van dialect in verpleegtehuizen. In het voorjaar van 2019 gewerkt aan vier audio-tours voor het Russisch Ereveld in Leusden. Vanaf half juli 2019, kan iedereen in mijn eigen wijk in Maastricht, de door mij geschreven en geregiseerde Luisterwandeling 'BIJNA VRIJ' over het bombardement van 18 augustus 1944 gaan wandelen. Deze is gemaakt samen met stichting SEVA. De wandeling is te downloaden via www.centreceramique.nl. En, natuurlijk; spelen, spelen, spelen! Die liefde blijft....

 

maatwerk

- What it is

Ik ben er inmiddels bedreven in om tijdens een intake de belangrijke zaken snel boven tafel te halen: wat is het onderwerp, wie zitten er in de zaal en welk doel dienen we te halen?

Het op maat schrijven en uitvoeren van bijdragen voor symposia en congressen, doe ik al sinds mijn afstuderen. Het is de strakke inperking van de vastomlijnde onderwerpen, en de precisie in de uitvoering die dit soort werk vergt, waar ik extra creatief van word.

Of het nu bouwvakkers of bestuurders zijn, artsen of juristen: ze verdienen allemaal de juiste grap, scherpe bijsturing van de sprekers en een effectieve maar prettige bijeenkomst.


- Voor wie?

Bedrijven, bestuursorganen, provincies, ziekenhuizen, vakgroepen, ministeries, congresbureaus, belangenorganisaties, energiebedrijven, verenigingen, adviesorganen, onderwijs, politie, wetenschap, en vele anderen.


- Nieuwsgierig?

Kijk onder het kopje warm aanbevolen, of neem contact op.

contact

- Hoe werkt het?

Voor wie mijn bijdragen nog nooit hebben meegemaakt, zal ik een poging wagen om de verschillende mogelijkheden die er zijn, kort te schetsen.

De deskundige: Soms kan het handig zijn om een ander te vragen jouw onderwerp op de kaart te zetten. De meeste deskundigen zijn, vanzelfsprekend, vol van passie van hun vakgebied, maar zijn natuurlijk geen performers. Het uit zich, en ik zie dat helaas vaak, in lange presentaties, vol van overbodige details, die niemand in de zaal meer kan, of wil volgen. Als spreker kan ik het publiek dan weer op het goede spoor zetten, een adempauze bieden in alle serieuze bijdragen.

Als De buitenstaander kan ik zaken verwoorden die je jezelf niet kunt permitteren hardop te zeggen. Thema’s die wél aan bod moeten komen om het onderwerp recht te doen, maar waar niemand voor durft te gaan staan. Denk bijvoorbeeld aan degenen die kritiek hebben maar zich stil houden, of mensen met andere ideeën over de oplossing. De buitenstaander is vooral handig om de plenaire discussie op gang te helpen.

De alternatieve dagvoorzitter. Het is hard nodig om iemand te hebben die sprekers aan- en afkondigt, maar vaak ontaard het in samenvatten wat we net al gehoord hebben, en een droge aankondiging van wat we in het programma ook zelf kunnen lezen.

Waarom niet kiezen voor een dagvoorzitter die prettig weet te ontregelen? Door bijvoorbeeld datgene hardop te zeggen wat we allemaal stiekem denken, zonder deelnemers of sprekers te schofferen, uiteraard. Een voorzitter die aanvoelt wat het publiek eigenlijk wil horen, of waar men nu aan toe is, zonder de inhoud uit het oog te verliezen.

write me some sweet lines.

I'll contact you as soon as I can


contact me.